NETFLIX SIĘGA PO INTERAKTYWNOŚĆ, CZYLI NARRACJA PRZYSZŁOŚCI

Netflix przewrócił do góry nogami model biznesowy telewizji, oferując swoim odbiorcom całe sezony ich ulubionych seriali „od ręki”. Konkurencja podchwyciła udany behawioralny eksperyment Netfliksa i tak powstało m.in. HBO GO. Jaki kolejny krok wykona prekursor prokonsumenckiego podejścia do widzów? Jedno jest pewne – będzie to krok w stronę interaktywności.
Customer Experience to najważniejszy aspekt działań Netfliksa, który bada w tym zakresie wszystko – od jakości sieci komórkowych w Bombaju po preferencje Brazylijczyków w zakresie napisów i dubbingu. Skrypt tradycyjnego filmu ma „zaledwie” 100 stron, ale stworzenie dwugodzinnego „interaktywnego doświadczenia” wymaga znacznie obszerniejszego opisu i bardzo czasochłonnej produkcji – wiadomo, trzeba uwzględnić wszystkie scenariusze… Te „niedogodności” nie zrażają jednak Netfliksa, bo zaangażowanie widzów w tego typu produkcje przerasta ich oczekiwania.

 

Buddy Thunderstruck: The Maybe Pile (Netflix Original)

 

 

Już wiadomo, że multimedialny gigant znów wystąpi przed szereg. Po pozytywnych doświadczeniach z „Kotem w butach” i „Buddym Thunderstruckiem”, Netflix powróci z nową odsłoną interaktywnego storytellingu, aby jeszcze bardziej zaangażować swoich klientów i… zapewne zdobyć kolejnych. Nie wychodząc poza świat fantazji, Netflix wypróbuje swój pomysł na zdecydowanie starszych odbiorcach. Serial „Black Mirror” doczeka się interaktywnej fabuły, a więc samemu będzie można decydować o losach głównych bohaterów.

 

Black Mirror (Netflix Original)

 

Premierowy odcinek nowego sezonu ma ukazać się jeszcze w tym roku. Serial, który porusza tematykę wpływu nowoczesnych technologii na życie społeczne i prywatne, wydaje się być idealnym podłożem do interakcji z widzami. Wszyscy mamy nadzieję, że możliwość ingerowania w fabułę dostarczy nam jeszcze mocniejszych wrażeń.
Netflix tym samym wchodzi na drogę interaktywnej telewizji – nowego rodzaju rozrywki, na pograniczu gier przygodowych. Skoro już o nich mowa, serwis potwierdził również kooperację z Minecraftem. 7 listopada tego roku ma pojawić się 5 odcinków z interaktywną narracją pod nazwą „Minecraft: Story Mode”. 

 

Screen miniaturki gry “Minecraft: Story Mode”

 

Storytelling w interkatywnym odcinku „Buddy Thunderstruck”. Minimalna długość odcinka to 12 minut, maksymalna jest regulowana przez rodzica.

 

Patrząc na rosnące inwestycje serwisu filmowego, producenci telewizji interaktywnej mają nadzieję, że wkrótce oni sami znajdą się w centrum uwagi. HBO, jeden z najgroźniejszych rywali Netfliksa, wypuścił na początku tego roku swój pierwszy interaktywny program telewizyjny – wyreżyserowana przez Stevena Soderbergha dłuższa wersja „Mosaic” była dostępna w osobnej aplikacji i również cieszyła się niebywałą popularnością. Nie dlatego, że była nowinką technologiczną, ale dlatego, że była wyjątkowo wciągającym doświadczeniem konsumenckim.

 

Ed Solomon przy storyboardach do interaktywnej opowieści „Mosaic” – fot. Claudette Barius/HBO

 

Podczas gdy widownia telewizyjna chętnie angażuje się i „wpływa” na fabułę w talent shows, takich jak „American Idol” czy „The Voice of Poland”, to żaden narracyjny program, który miał ją angażować, nie stał się hitem. Taki cel chciałby na pewno osiągnąć Program 3 Polskiego Radia, który ruszył właśnie z konkursem „Start NaGranie” – pierwszym talent show na świecie stosującym interaktywne wideo. Oczywiście mowa tu o wykorzystaniu naszej platformy ?
Ukłony!
Tagmax, ekipa Video 4.0